Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel overeind zet om met je te praten, kan dat soms zorgen voor enige spanning. Maar is dit eigenlijk wel nodig? Een gesprek met je zorgverlener is immers essentieel voor je gezondheid, ook al kan het resulteren in een behandeling of verandering van levensstijl. Maar wat maakt een goed gesprek en hoe kun je echt profiteren van de adviezen die je krijgt?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beiden longarts, hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de manier van communiceren tussen zorgverleners en patiënten. Hoe kun je als zorgverlener advies geven zonder betweterig, autoritair of vervelend over te komen op je patiënt? Als patiënt zit je niet te wachten op belerende betogen of verboden, maar verlang je naar een respectvol en gelijkwaardig gesprek. Het is daarom ook belangrijk om kritisch te kijken naar de relatie die je hebt met je zorgverleners. Hoe wil jij behandeld worden door je dokter, mondhygiënist of tandarts?
In een video die opgenomen is in een tandartspraktijk, spelen Wanda de Kanter en Pauline Dekker een rollenspel voor tandartsen en mondhygiënisten. Ze tonen twee verschillende gesprekken: één laat zien hoe het absoluut niet moet (met de nodige dosis humor) en de ander laat een behulpzaam gesprek zien dat wel effectief is. Hierbij demonstreren ze een wetenschappelijk bewezen methode waarbij de zorgverlener de patiënt kan begeleiden naar gezonder gedrag zonder te betuttelen of belerend te zijn. Het onderwerp van deze video is 'Stoppen met Roken' en is zeker interessant voor jou als patiënt! Je kunt de video
hier bekijken.